måndag 20 augusti 2012

Varför har ingen talat om detta för mig? - skrivtips

Ibland får man sent om sider ett tips och man tänker då; "Varför har ingen talat om detta för mig, tidigare?". Kanske har någon redan tidigare gjort det men du var inte redo att lyssna eller så har tipset fallit i glömska eller aldrig kommit ens i din närhet. Tanken är att bloggen EnTanke ska fyllas på med den typ av tips som kan få en att tänka just; "Varför har ingen talat om detta för mig, tidigare?".
.....................................................................................................................................................................

Hur 17 skriver man på ett bra/informativt sätt ett meddelande?

Jo fundera på vilken KÄNSLA du vill förmedla och försök ha den tonen genom hela meddelandet. Formellt, roligt, underfundigt osv.

Skriv/besvara frågorna nedan ur LÄSARENS synvinkel (mkt viktigt).

Nu besvara frågorna (kom ihåg ur läsarens synvinkel/INTE din) precis i den ordning an

givet nedan:

1) VAD är det för något jag fått?

2) VARFÖR (vilken nytta har jag av informationen) har jag fått meddelandet?

3) NÄR & HUR förväntas jag agera?

4) VEM/VILKA kontaktar jag om jag behöver mer information?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar